Greenia – οικολογικη ομαδα ΣΦΠΕ

Προς ακύρωση η υποθαλάσσια αρτηρία Οκτώβριος 7, 2008

Filed under: τοπικά νέα — Greenia @ 10:13 πμ

7 Οκτώβριος 2008

Μακεδονία

“ Σε ακύρωση φαίνεται ότι οδηγείται το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης, καθώς νέα απόφαση του υπουργού Πολιτισμού θέτει επιπλέον όρους για την κατασκευή της, που αυξάνουν σημαντικά το κόστος και τη δυσκολία ολοκλήρωσης. Τι υποστηρίζουν οι εμπλεκόμενοι.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Ο υπουργός Μιχάλης Λιάπης, αν και εγκρίνει την κατασκευή της αρτηρίας, υιοθετεί τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ για κατασκευή του έργου με μηχάνημα ολομέτωπης διάνοιξης (μετροπόντικα) και βάζει συγκεκριμένους όρους, όσον αφορά την περιοχή του ιστορικού τόπου του λιμανιού και τα διατηρητέα κτίρια. Η ενέργεια αυτή του υπουργού δημιουργεί την εντύπωση ότι η πολιτεία ανυψώνοντας επιπλέον εμπόδια επιχειρεί τη ματαίωση του έργου.

ΟΙ ΕΓΚΡΙΣΕΙΣ…

Συγκεκριμένα ο υπουργός:

1. Εγκρίνει τη χωροθέτηση κτιριακών εγκαταστάσεων για τις ανάγκες του έργου εντός του λιμανιού. Ωστόσο διευκρινίζει ότι η μελέτη αυτών των εγκαταστάσεων πρέπει να υποβληθεί προς έγκριση στο ΥΠΠΟ. Ζητά οι προβλεπόμενες πεζογέφυρες να μετακινηθούν σε άλλη θέση, καθώς είναι πολύ κοντά σε διατηρητέα κτίρια. Επίσης ο κλάδος όδευσης στην περιοχή του κτιρίου των προσκόπων θα πρέπει να κατασκευαστεί με κατάλληλη τεχνική μέθοδο, ώστε να μη θιγεί το κτίριο, η αυλή του, το προσωπικό πρατήριο και το περίπτερο που βρίσκεται στο πεζόδρομο.

2. Εγκρίνει την κατεδάφιση των αποθηκών με νούμερο 15, 14, 11, 9, 8, 6, 7 καθώς και δύο δίδυμων αποθηκών.

3. Δεν εγκρίνει την κατεδάφιση των κτιρίων επί των οδών Αβέρωφ 1 και Αξιού, Αβέρωφ 3, Ναυάρχου Βότση 1Α και Ναυάρχου Βότση 5, “τα οποία είναι εφικτό να διατηρηθούν εφαρμόζοντας τη μέθοδο κατασκευής με διάτρηση (ΤΒΜ) αντί της αρχικά προβλεπόμενης μεθόδου cut and cover”, όπως αναφέρεται στην απόφαση.

…ΚΑΙ ΟΙ ΟΡΟΙ

Για να ισχύσουν όμως οι παραπάνω εγκρίσεις, ο υπουργός πολιτισμούς θέτει έξι όρους:
1. Να συνταχθεί και να συμπεριληφθεί στο υπόψη έργο και να υποβληθεί για έγκριση στο ΥΠΠΟ μελέτη εφαρμογής για την αποκατάσταση και την ανάδειξη του διατηρητέου κτιρίου του τελωνείου και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του.

2. Να ληφθούν υπόψη όλα τα απαραίτητα μέτρα και να εξασφαλιστεί η προστασία των χαρακτηρισμένων ως μνημείων κτιρίων τόσο κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου όσο και μετά.

3. Η οριστική μελέτη εφαρμογής και υλοποίησης του έργου να υποβληθεί για έλεγχο και έγκριση στο ΥΠΠΟ.

4. Η τροποποιημένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου να υποβληθεί για έγκριση στο ΥΠΠΟ.

5. Για οποιαδήποτε εργασία ή ενέργεια για την κατασκευή του έργου εντός του ιστορικού τόπου απαιτείται η προηγούμενη έγκριση του ΥΠΠΟ.

6. Να ληφθεί μέριμνα ώστε να υπάρξει ενόργανη παρακολούθηση της συμπεριφοράς των παρακείμενων μνημείων κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου.

NΕΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Σύμφωνα πλέον και με την απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, η κατασκευή του έργου μπορεί να γίνει μόνο με τη μέθοδο του μετροπόντικα και η υποθαλάσσια να βρίσκεται 25 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας και όχι στα 15 που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Επίσης πρέπει να γίνει εκ νέου Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και όλες οι μελέτες που αναφέρονται στους όρους. Σύμφωνα με μηχανικούς, τα νέα δεδομένα, εκτός του ότι δημιουργούν σημαντική καθυστέρηση στο έργο, προσθέτουν επιπλέον κόστος και γεννούν εμπόδια που οδηγούν στην ακύρωση το έργου. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για τη σύνταξη της νέας περιβαλλοντικής μελέτης απαιτούνται τουλάχιστον δύο μήνες, και δύο μήνες πρέπει να είναι αναρτημένη στις αρμόδιες υπηρεσίες για να δοθεί η δυνατότητα ενστάσεων σε θιγόμενους φορείς. Εφόσον υπάρξουν ενστάσεις, τότε μπορεί η καθυστέρηση να ξεπεράσει τα δύο χρόνια. Όσον αφορά το κόστος, που είχε ήδη ανέλθει με τις αναθεωρήσεις στα 500 εκατ. ευρώ αναμένεται να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ και εάν προστεθούν αναθεωρήσεις τότε μπορεί να κριθεί ασύμφορο για τον ανάδοχο. Το ΥΠΕΧΩΔΕ κατά τις αρχές του δεν σχολιάζει την απόφαση του υπουργού Πολιτισμού. Ωστόσο εκπρόσωπος του υπουργείου υπενθύμισε στη “Μ” τη δήλωση του Γιώργου Σουφλιά κατά την τελευταία επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη ότι “σε κάθε περίπτωση το έργο θα γίνει”. Τέλος, θέση στο ζήτημα αναμένεται να πάρει τις επόμενες ημέρες η Κίνηση Πολιτών κατά της Υποθαλάσσιας.

ΑΠΟΨΕΙΣ

“ΘΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ”

Του Δημήτρη Κούτρα

προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της κατασκευαστικής “ΑΚΤΩΡ”, επικεφαλής του ανάδοχου σχήματος.

Το κόστος είναι ήδη αυξημένο, λόγω των αναθεωρήσεων, καθώς υπάρχει καθυστέρηση στην υλοποίησή του. Πρόσθετα έξοδα θα έχουμε και για τη διάνοιξη κάτω από το λιμάνι, χωρίς να γκρεμιστούν τα κτίρια. Η προσφορά μας όμως είναι πολύ ελκυστική, διότι εάν υπολογίζαμε με σημερινές τιμές τα κοστολόγια, τότε θα έπρεπε να ορίσουμε τα διόδια στα 2 ευρώ και όχι στο 0,90 που προσφέραμε. Εμείς επιμένουμε, καθώς δεν θέλουμε να εγκαταλείπουμε ένα έργο. Θα κατασκευάσουμε την υποθαλάσσια.


“ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ”

Του Αναστάσιου Κονακλίδη

προέδρου του ΤΕΕ/ΤΚΜ

Το κόστος του έργου αυξάνεται σημαντικά εξαιτίας των αλλαγών που ζήτησε η αρχαιολογία. Υποστηρίζουμε ότι το έργο είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Δεν θα λύσει βέβαια το κυκλοφοριακό της πόλης, αλλά θα διευκολύνει τις μετακινήσεις. Μας προβληματίζει ωστόσο το γεγονός ότι η αρχαιολογία, ενώ δεν είχε αντιρρήσεις στα αρχικά χαρακτηριστικά του έργου, στην συνέχεια έθεσε νέους όρους, δημιουργώντας επιπλέον κόστος και καθυστερήσεις.


“ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ”

Του Βασίλη Δημαρέλου

επιστημονικού συνεργάτη του εργαστηρίου συγκοινωνιακής τεχνικής του ΑΠΘ

Έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση με την ανάγκη βαθύτερης χάραξης, σε μεγάλο βαθμό δυσκολεύει την εύρεση πόρων για την κατασκευή του έργου. Από κει και πέρα νομίζω ότι υπάρχει δυνατότητα να γίνει το έργο. Πρέπει προηγουμένως να αντιληφθούμε ότι ο λόγος που πρέπει να γίνει το έργο δεν είναι μόνο κυκλοφοριακός, αλλά πάνω από όλα είναι λόγοι αναβάθμισης της ποιότητας ζωής στο κέντρο. Αυτό το έργο πρέπει συνοδευτεί με μέτρα όπως πεζοδρόμηση της λεωφόρου Νίκης, διαπλάτυνση πεζοδρομίων της Τσιμισκή. ”

Advertisements
 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s