Greenia – οικολογικη ομαδα ΣΦΠΕ

Στο μικροσκόπιο οι ρύποι του «Βενιζέλου» Σεπτεμβρίου 29, 2008

Filed under: νέα απ' όλη την ελλάδα — Greenia @ 7:53 πμ

28 Σεπτέμβριος 2008

“Ελευθεροτυπία”

Της ΡΟΥΛΑΣ ΠΑΠΠΑ-ΣΟΥΛΟΥΝΙΑ

Αν αναρωτιέστε αν θα υπάρξουν «οικολογικές πτήσεις», θα μείνετε με την απορία! Σύμφωνα με τη διακυβερνητική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών στα «ιπτάμενα πουλιά» αναλογεί μόνο το 2% των παγκοσμίων εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα, που συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή.

Οι Ευρωπαίοι, ωστόσο, προειδοποιούν ότι αν υπάρξει εφησυχασμός, το πρόβλημα θα γιγαντωθεί. Ηδη η Ε.Ε. προτείνει την ένταξη και των αεροπορικών εταιρειών στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών. Δηλαδή, από το 2012 οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα είναι υποχρεωμένες να μην υπερβαίνουν συγκεκριμένα όρια εκπομπών. Διαφορετικά… ο «ρυπαίνων πληρώνει».

Είναι πλέον τεκμηριωμένο ότι οι εκπομπές ρύπων βλάπτουν την υγεία των ανθρώπων και των οικοσυστημάτων που συνορεύουν με τα αεροδρόμια. Οι ποσότητες των ρύπων από την καύση της κηροζίνης εξαρτάται από τα στάδια της πτήσης (προσγείωση-απογείωση), τον τύπο και το βάρος του αεροσκάφους. Αλλά και η χωροθέτηση των αεροδρομίων προκαλεί πολεοδομικές αναδιατάξεις. Απτό παράδειγμα, η εγκατάσταση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στα Μεσόγεια που συνοδεύτηκε από μεγάλη οικιστική επέκταση, μεταφορά πολλών υποστηρικτικών δραστηριοτήτων και ανάπτυξη οδικών αξόνων που επιβαρύνουν άμεσα την ποιότητα της ατμόσφαιρας στην περιοχή.

* Στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» λειτουργεί από το 1998 δίκτυο παρακολούθησης ποιότητας αέρα (ΔΠΠΑ) από 5 μόνιμους σταθμούς στους Δήμους Γλυκών Νερών, Κορωπίου, Μαρκοπούλου, Παλλήνης και Σπάτων και έναν κινητό σταθμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2007 προκύπτει ότι οι συγκεντρώσεις των περισσότερων ρύπων στα Μεσόγεια είναι χαμηλότερες από αυτές που καταγράφονται στο κέντρο της Αθήνας!

* Η άποψη, όμως, της Ιωάννας Αναστασοπούλου, ακτινοχημικού καθηγήτριας του ΕΜΠ, είναι εντελώς διαφορετική:

«Η περιβαλλοντική υπηρεσία του αεροδρομίου οφείλει να δίνει στο ΥΠΕΧΩΔΕ τις τιμές των εκπομπών μέσα από την πίστα του αεροδρομίου και τις τιμές από τους ρύπους των αυτοκινήτων στους οδικούς άξονες. Οι μετρήσεις των ρύπων να απεικονίζουν την εικοσιτετράωρη διακύμανση και όχι τον μέσο όρο του μήνα ή του έτους. Οι ρύποι διαφοροποιούνται ανάλογα την εποχή, π.χ. το καλοκαίρι οι μετρήσεις είναι πολύ πιο υψηλές απ’ ό,τι το χειμώνα.
»Αποτελεί επίσης παράλειψη ότι δεν μετρούν τους υδρογονάνθρακες σε τρεις σταθμούς (Γλυκά Νερά, Μαρκόπουλο, Παλλήνη). Για να μιλάμε για αξιόπιστα μέτρα από το αεροδρόμιο έπρεπε να έχουμε. Τέλος, για να αναπνέει το αεροδρόμιο οφείλει να σταματήσει τη νυχτερινή λειτουργία του, να μειωθεί το εισιτηρίο του μετρό-προαστιακού και να περιοριστεί η κίνηση των Ι.Χ.».

* Ο δήμαρχος Κορωπίου, Θ. Αθανασόπουλος, τονίζει ότι πρέπει να λειτουργήσουν και άλλοι σταθμοί:

«Ο νέος σταθμός του ΥΠΕΧΩΔΕ, που λειτούργησε πριν από ένα δίμηνο, συμβάλλει θετικά. Είναι νωρίς για συμπεράσματα, παρ’ όλα αυτά βλέπουμε στοιχεία που πρέπει να προβληματίσουν».

* Στην περιβαλλοντική υπηρεσία του αεροδρομίου, ο διευθυντής της Παν. Καραμάνος, υποστηρίζει ότι είναι δύσκολο να βρεθεί το ποσοστό συμμετοχής του αερολιμένα στην ατμοσφαιρική ρύπανη της περιοχής.

«Πολλές σημαντικές πηγές εκπομπών δεν ελέγχονται από το ΔΑΑ, όπως για παράδειγμα οι εκπομπές αεροσκαφών. Ομως η εταιρεία μας προωθεί ορθές περιβαλλοντικές πρακτικές μέσω των προγραμμάτων τακτικής εκπαίδευσης, καθώς και της επιβολής αυστηρών περιβαλλοντικών όρων στις σχετικές συμβάσεις με το Εταιρικό Σχέδιο Δράσης 2008 για την Κλιματική Αλλαγή. Παράλληλα, από το 2009 η Διεθνής Ενωση Αεροδρομίων Ευρώπης θα εφαρμόσει ένα ειδικό πρόγραμμα για αεροδρόμια με στόχο την καταγραφή των εκπομπών των αεροδρομίων, τον καθορισμό μέτρων και την υιοθέτηση στόχων για τη μείωση των εκπομπών τους».

* Ο Μιχ. Πετράκης, διευθυντής του Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, εξηγεί ότι ακόμη και η γρήγορη μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών δημιουργεί επιπτώσεις στο περιβάλλον.

«Οι μεν άμεσες σχετίζονται με τις εκπομπές ρύπων από τους κινητήρες των αεροσκαφών και το θόρυβο της λειτουργία τους, ενώ οι έμμεσες προέρχονται από την ανάπτυξη των αερολιμένων και των σχετικών έργων υποδομής όπως είναι οι χώροι στάθμευσης, η αλλαγή της χρήσης γης, ή τα απόβλητα του αεροδρομίου».
«Αυτή τη στιγμή», καταλήγει, «στο Ινστιτούτο διεξάγεται ερευνητικό πρόγραμμα για τις εκπομπές ρύπων στο αεροδρόμιο από κινητές μονάδες του Αστεροσκοπείου, και μετριούνται οι συγκεντρώσεις του όζοντος, των οξειδίων του αζώτου, του μεθανίου, των μη-μεθανικών υδρογονανθράκων, του μονοξειδίου του άνθρακα, των αιωρούμενων σωματιδίων.

Η έρευνα θα είναι έτοιμη το τέλος του 2008. Τότε θα απαντηθεί εάν η περιβαλλοντική υπηρεσία του αεροδρομίου κάνει καλά τη δουλειά της!»

Advertisements
 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s