Greenia – οικολογικη ομαδα ΣΦΠΕ

Μποτιλιάρισμα την «ημέρα χωρίς αυτοκίνητο» Σεπτεμβρίου 23, 2008

Filed under: τοπικά νέα — Greenia @ 2:45 μμ

“ Παντελή αδιαφορία έδειξαν χθες οι περισσότεροι Θεσσαλονικείς για την ευρωπαϊκή ημέρα χωρίς αυτοκίνητο. Το καθημερινό κυκλοφοριακό κομφούζιο άρχισε… κανονικά από νωρίς το πρωί και οι προγραμματισμένες εκδηλώσεις απλά επιδείνωσαν την κατάσταση.

Του Αριστείδη Μάτιου

Έτσι από τις 5.00 το απόγευμα μέχρι το βράδυ οι οδικές αρτηρίες του κέντρου ήταν μποτιλιαρισμένες λόγω της ποδηλατοδρομίας που ξεκίνησε από τη λεωφόρο Νίκης. Συγκεκριμένα η ποδηλατοδρομία ξεκίνησε στις 5.30 το απόγευμα από τον Λευκό Πύργο και οι ποδηλάτες, μετά από μικρή διαδρομή σε κεντρικούς δρόμους της πόλης, επέστρεψαν πάλι στη λεωφόρο Νίκης, όπου ακολούθησαν εκδηλώσεις. Μέχρι τις 9.00 το βράδυ, οπότε και δόθηκε στην κυκλοφορία η παραλιακή, στις οδούς Τσιμισκή, Εγνατία, Αγίας Σοφίας, Ερμού, Μοναστηρίου και Αγίου Δημητρίου επικρατούσε πανδαιμόνιο, με αποτέλεσμα τα οχήματα να κινούνται με πολύ μικρές ταχύτητες.

“Βρίσκομαι σταματημένος στη Μοναστηρίου εδώ και είκοσι λεπτά. Ξεκίνησα από το σπίτι μου στον Εύοσμο για να πάω στο κέντρο της πόλης και έχω αγανακτήσει, αφού για μια διαδρομή 15 λεπτών έχω κάνει μέχρι στιγμής τρία τέταρτα της ώρας” ανέφερε ο κ. Νίκος Γαβριηλίδης. Παρότι σε πολλά σημεία της πόλης βρίσκονταν τροχονόμοι, οι δρόμοι συνέχισαν για πολλές ώρες να είναι μποτιλιαρισμένοι. Μάλιστα, ούτε οι δωρεάν μετακινήσεις με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ φαίνεται να… συγκίνησαν τους Θεσσαλονικείς, ώστε να απαρνηθούν έστω για μία ημέρα το αυτοκίνητό τους. ”

Mε το τιμόνι στο χέρι 1 στους 2 Θεσσαλονικείς

Με διπλάσια αυτοκίνητα στους δρόμους απ’ όσα κυκλοφορούσαν προ δεκαετίας βρίσκει τη χώρα μας η 22α Σεπτεμβρίου, ευρωπαϊκή ημέρα χωρίς αυτοκίνητο. Από το 1998 μέχρι σήμερα στην Ελλάδα παρατηρήθηκε αύξηση 95,1% του αριθμού των οχημάτων, σε αντίθεση με τον πληθυσμό της χώρας, που αυξήθηκε μόλις κατά 4,6%.

Των Φώτη Κουτσαμπάρη, Στελίνας Μαργαριτίδου

Στο κέντρο της πόλης κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 300.000 αυτοκίνητα, τα 200.000 σταθμεύουν παράνομα, ενώ οι νόμιμες θέσεις δεν ξεπερνούν τις 70.000
Στο νομό Θεσσαλονίκης αντιστοιχεί σχεδόν ένα αυτοκίνητο ανά δύο κατοίκους, συγκεκριμένα 476 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους, ενώ πρώτη σε αναλογία οχημάτων ανά κατοίκους κατατάσσεται η Αττική, με 609 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους. Στην περιφέρεια Κρήτης η αναλογία είναι 512 οχήματα στους 1.000 κατοίκους, στην Κεντρική Μακεδονία 431 οχήματα και στα Ιόνια νησιά 423 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους. Στις υπόλοιπες περιφέρειες η κατοχή οχημάτων εμφανίζει μικρές διακυμάνσεις, μεταξύ 350-400 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους.
Όσον αφορά μόνο τα επιβατικά οχήματα, η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εμφανίζει το μεγαλύτερο αριθμό επιβατικών ανά 1.000 κατοίκους (322 οχημ./1.000 κατ.), ενώ τελευταία κατατάσσεται η Ήπειρος με 129 επιβατικά ανά 1.000 κατοίκους. Οι νομοί Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Κοζάνης κατέχουν τις πρώτες θέσεις στην αναλογία επιβατικών οχημάτων ανά χίλιους κατοίκους (392, 298, 298 αντίστοιχα), ενώ ο νομός Χαλκιδικής είναι τελευταίος στην κατάταξη με 161 επιβατικά οχήματα ανά 1.000 κατοίκους, αλλά έρχεται πρώτος στη Μακεδονία στην κατοχή φορτηγών (187 φορτηγά/1.000 κατοίκους). Τα παραπάνω συμπεράσματα προέκυψαν από μελέτη έκθεση του παρατηρητηρίου της εταιρείας “Εγνατία Οδός ΑΕ”

Το πρόβλημα με… αριθμούς. Η καθημερινότητά μας στους δρόμους της πόλης σε αριθμούς, καταγεγραμμένη από τον αντιπρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Πέτρο Κρητικό:

– Η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ε.Ε με πληθυσμό μεγαλύτερο του ενός εκατομμυρίου κατοίκων, που δεν διαθέτει μέχρι σήμερα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ κτλ.).

– Μόνο το 27% των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη γίνεται με αστικό λεωφορείο (το μοναδικό Μέσο Μαζικής Μεταφοράς) και κυρίως από πολίτες που δεν διαθέτουν δίπλωμα οδήγησης ή Ι.Χ.

– Σε κεντρικές περιοχές της πόλης το 50% των οχημάτων σταθμεύει παράνομα.

– Ο ελεύθερος δημόσιος χώρος ανά κάτοικο του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης είναι κατά μέσο όρο 5 τετρ. μ. με ελάχιστο αποδεκτό όριο τα 15 τετρ. μ. Στην πραγματικότητα η ελεύθερη επιφάνεια που αναλογεί σε κάθε κάτοικο είναι πολύ μικρότερη, αφού πολλοί δημόσιοι χώροι καταλαμβάνονται από παράνομα σταθμευμένα οχήματα, εμπορικές χρήσεις και τεχνητά εμπόδια.

– Ο αριθμός των μετακινήσεων που γίνονται στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης ξεπερνά τις 1.600.000 ετησίως. Από αυτές το 44% γίνεται με Ι.Χ., το 27% με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το 3% με ιδιωτικής χρήσης λεωφορεία, το 7% με ταξί, το 6% με δίκυκλα και το 12% πεζή.

– Η Μέση Ημερήσια Κυκλοφορία (ΜΗΚ) κυμαίνεται: α) από 40.000 έως 70.000 οχήματα στους διαμήκεις οδικούς άξονες του κέντρου της πόλης (Νίκης, Μητροπόλεως, Τσιμισκή, Εγνατία), β) από 10.000 έως 25.000 αυτοκίνητα στους οδικούς άξονες που διασχίζουν εγκάρσια το κέντρο της πόλης (Αγγελάκη, Εθνικής Άμυνας, Αγίας Σοφίας, Βενιζέλου, Ίωνος Δραγούμη, Δωδεκανήσου) και γ) από 40.000 έως 110.000 αυτοκίνητα στην εσωτερική περιφερειακή οδό.

– Ο δείκτης ιδιοκτησίας Ι.Χ. ανά 1.000 κατοίκους έχει αυξηθεί στη Θεσσαλονίκη κατά 80% περίπου την τελευταία δεκαετία. Υπολογίζεται ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία το 50% περίπου του συνολικού πληθυσμού και το 75% περίπου του ενεργού πληθυσμού της πόλης αναμένεται να είναι ιδιοκτήτες Ι.Χ., ενώ μόνο το 20% των νοικοκυριών δεν θα έχει στην κατοχή του κάποιο όχημα.

– Οι καθημερινές σταθμεύσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης ανέρχονται σε 400.000, από τις οποίες το 70% γίνονται επί της οδού και οι 200.000 περίπου γίνονται παράνομα. Στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης υπάρχει έλλειμμα 100.000 περίπου θέσεων για Ι.Χ. (από τις οποίες 30.000 περίπου θέσεις στο δήμο Θεσσαλονίκης), 30.000 θέσεων για φορτηγά και 3.000 θέσεις για δίκυκλα. Η παράνομη στάθμευση συμβάλλει κατά τις ώρες αιχμής στη μείωση της κυκλοφοριακής ικανότητας του οδικού δικτύου έως και 70% – 80% και προκαλεί καθυστερήσεις στις διασταυρώσεις έως και 75%.

– Το 60% – 65% των δρόμων της Θεσσαλονίκης διαθέτει ουσιαστικά μόνο μία λωρίδα για την κυκλοφορία των οχημάτων.

– Η οδική ασφάλεια βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Κατά την πενταετία 2002 – 2006, στο νομό Θεσσαλονίκης αυξήθηκαν οι αριθμοί των οδικών ατυχημάτων κατά 68%, των νεκρών κατά 8% και των τραυματιών κατά 65%, όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα το ίδιο διάστημα παρατηρήθηκε μείωση των οδικών ατυχημάτων κατά 5,7% των νεκρών κατά 1,5% και των τραυματιών κατά 9,5%.

Μετακίνηση ανθρώπων και όχι αυτοκινήτων

Γράφει ο Μιχάλης Τρεμόπουλος, νομαρχιακός σύμβουλος (Οικολογία Αλληλεγγύη)

Θετική η διοργάνωση πορείας ποδηλάτων από το δήμο Θεσσαλονίκης αλλά πολύ πίσω από τις εξελίξεις. Έρχεται μετά από μια έντονη ποδηλατική χρονιά και πέντε μεγάλες πορείες αλλά και μετά από 25 χρόνια από την πρώτη ποδηλατοπορεία στη χώρα και στην πόλη αυτή. Επιπλέον, εδώ και μια πενταετία, διοργανώνεται η “Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας”, με τη συμμετοχή φέτος 1776 πόλεων -από την Ελλάδα μόνο τριών (Πάτρα, Λαμία, Ν. Ερυθραία)!

Την ίδια στιγμή οι κυβερνητικές και δημοτικές πολιτικές συνεχίζουν την εξυπηρέτηση του Ι.Χ. σε βάρος όλων των υπολοίπων μέσων και τρόπων μεταφοράς. Όμως η προώθηση του Ι.Χ. συνεπάγεται υπέρογκα κόστη, χρηματικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά και τα αυτοκίνητα όσο τους ανοίγουμε χώρο, τόσο αυξάνονται και τόσο περισσότερο χώρο καταλαμβάνουν, σε κίνηση και σε στάθμευση. Είναι ανάγκη να αποκεντρώσουμε τις λειτουργίες της πόλης και να αναπτύξουμε εναλλακτικούς τρόπους κυκλοφορίας, αλλάζοντας συγχρόνως και τη νοοτροπία μας. Να αναβαθμιστούν τα μέσα συλλογικής μεταφοράς. Να διευκολυνθεί η κίνηση των πεζών, των ποδηλατών και των ατόμων με κινητικές δυσκολίες. Να δρομολογηθεί δίκτυο τραμ συμπληρωματικό του μετρό, στη Δυτική και στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, με ενωτική γραμμή στο κέντρο. Να ενθαρρυνθεί η κατασκευή πάρκιγκ περιφερειακά του κέντρου, με συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση. Να απεμπλακεί η υπόθεση της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας. Να μη γίνει η υποθαλάσσια αρτηρία αλλά να γίνει υπόγεια η λ. Νίκης. Να αναπτυχθεί ο προαστιακός σιδηρόδρομος στο νομό προς Σταυρό και προς Χαλκιδική.
Αν η κλιματική αλλαγή δεν μας συγκινεί, ας προστατεύσουμε τουλάχιστον την υγεία μας.

Advertisements
 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s