Greenia – οικολογικη ομαδα ΣΦΠΕ

SOS για τη διάβρωση των ακτών του Θερμαϊκού Ιουλίου 17, 2008

Filed under: τοπικά νέα — Greenia @ 4:41 μμ

7 Ιούλιος 2008

Μακεδονία

Την επανεξέταση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της επέκτασης του διαδρόμου 10/28 ζητούν περιβαλλοντικές οργανώσεις

Της Στελίνας Μαργαριτίδου

«Αν δεν διαγνωσθεί έγκαιρα η αλλοίωση της ακτογραμμής, ο κίνδυνος να κατακλυσθεί το υψόμετρο του εδάφους που είναι χαμηλότερο από την επιφάνεια της θάλασσας είναι άμεσος»
Ι. ΚΟΥΜΑΝΤΑΚΗΣ καθηγητής του ΕΜΠ

“ Να επανεξεταστούν όλες οι παράμετροι, κυρίως οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, του έργου επέκτασης του διαδρόμου 10/28 του αερολιμένα Θεσσαλονίκης ζητούν για μία ακόμη φορά περιβαλλοντικές οργανώσεις της ευρύτερης περιοχής και οι Οικολόγοι Πράσινοι. Προκειμένου μάλιστα να ακουστεί εντονότερα η φωνή τους και να αποτραπεί η μεγάλη οικολογική καταστροφή, ζητούν τη συστράτευση της νομαρχιακής και της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Το σημαντικότερο πρόβλημα που έχει ήδη αρχίσει να διαφαίνεται είναι η διάβρωση της ακτογραμμής, η οποία σχετίζεται άμεσα με το έργο. Εάν συνεχιστεί, μπορεί να πάρει διαστάσεις… χιονοστιβάδας, καθώς θα κινδυνεύσει να καταρρεύσει το φράγμα της ακτογραμμής.

Στις αρχές του 19ου αιώνα η περιοχή ήταν όλη καλυμμένη με νερό. Αργότερα μεγάλο κομμάτι αποξηράνθηκε, για να δημιουργηθεί το αεροδρόμιο. Εάν λάβουμε υπόψη ότι από την άλλη πλευρά του αναχώματος που δημιουργήθηκε η επιφάνεια της θάλασσας βρίσκεται ψηλότερα, μπορεί κάποιος να πάρει μια ιδέα τι πρόκειται να συμβεί εάν δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για την επέκταση του αεροδιαδρόμου.

Όπως εξηγεί στη «Θ» ο Πάνος Ζέρβας, κάτοικος της περιοχής και μέλος της επιτροπής αγώνα για το Θερμαϊκό, ο δήμος Θερμαϊκού έχει λάβει φωτογραφικό υλικό από την περιοχή, όπου τα σημάδια της διάβρωσης των ακτών είναι ήδη εμφανή, και ζητά από την επιβλέπουσα αρχή που κατασκευάζει το έργο (ΕΔΥΕ) να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα.

Το πρόβλημα της διάβρωσης των ακτών από τα έργα του αεροδιαδρόμου μοιάζει με σπαζοκεφαλιά για τους επιστήμονες, καθώς στο ευαίσθητο οικοσύστημα του Θερμαϊκού υπεισέρχονται πολλοί παράγοντες που μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανατρέψουν ισορροπίες και να δημιουργήσουν περιβαλλοντική αστάθεια στο οικοσύστημα.

Η γνωμοδότηση του καθηγητή του ΕΜΠ Ι. Κουμαντάκη, με αφορμή τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, είναι ενδεικτική, γι’ αυτό παραθέτουμε ορισμένα σημεία της: “Σε ό,τι αφορά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την επέκταση του αεροδιαδρόμου 10/28, δεν μπορούμε να ξέρουμε πώς μεταβάλλονται χωροχρονικά οι φυσικομηχανικές ιδιότητες των πετρωμάτων, επομένως η ευκολία ή δυσκολία με την οποία αυτά αποσαθρώνονται και διαβρώνονται, άρα και πόση διάβρωση μπορεί να προκληθεί είναι ένα θέμα που δεν μπορεί να προβλεφθεί με μαθηματικά μοντέλα. Οι προβλέψεις μαθηματικών μοντέλων της ακτομηχανικής διερεύνησης, που κάνει λόγο για ετήσια διάβρωση 2-3 μέτρων ακτής από τη σκάλα Περαίας μέχρι τη θέση Κεραίες, δεν μπορεί να έχει αξιοπιστία. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί αλλοίωση της ακτογραμμής με κίνδυνο να κατακλυσθεί η περιοχή ανατολικά του αεροδρομίου, θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες και να αποφευχθεί αυτό. Αν δεν διαγνωσθεί έγκαιρα η αλλοίωση της ακτογραμμής, ο κίνδυνος να κατακλυσθεί το υψόμετρο του εδάφους που είναι χαμηλότερο από την επιφάνεια της θάλασσας είναι άμεσος».



ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

«Να μελετηθεί το έργο από την αρχή»

Οι κάτοικοι της περιοχής είναι ανήσυχοι για τις επιπτώσεις του έργου. Άλλωστε η διάβρωση των ακτών είναι μία μόνο παράμετρος του προβλήματος. Όπως το έθεσε και ο κ. Κουμαντάκης, «ο Θερμαϊκός κόλπος, ιδιαίτερα ο όρμος της Θεσσαλονίκης, έχει τη μορφή ζωντανού οργανισμού και υπάρχουν πολύ εύθραυστες ισορροπίες, που εύκολα μπορούν να ανατραπούν από τις ανθρώπινες παρεμβάσεις».

Οι Οικολόγοι Πράσινοι και κυρίως η Επιτροπή Αγώνα για το Θερμαϊκό, με μέλη κατοίκους της περιοχής, θέτουν σειρά ερωτημάτων στην επιβλέπουσα αρχή και ζητούν άμεσα απαντήσεις για:

– Την ανάγκη ύπαρξης κοινωνικής διαβούλευσης σχετικά με την πορεία κατασκευής του έργου.

– Τις ολοφάνερες διαβρώσεις της ακτής, οι οποίες οφείλονται στο έργο.

– Την αύξηση της θολερότητας του θαλασσινού νερού της περιοχής γύρω από το έργο και την απόξεση του βυθού.

Αυτό που προκύπτει από τις μέχρι τώρα αιτιάσεις είναι ότι το έργο πρέπει να μελετηθεί από την αρχή, τονίζουν τα μέλη επιτροπής αγώνα και αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο για δυναμικές κινητοποιήσεις ακόμη και κόντρα στην καλοκαιρινή ραστώνη. ”

Advertisements
 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s