Greenia – οικολογικη ομαδα ΣΦΠΕ

Νέες ρυθμίσεις για το μετρό Ιουλίου 15, 2008

Filed under: τοπικά νέα — Greenia @ 3:55 μμ

15 Ιούλιος 2008

Μακεδονία

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα ισχύουν καθ’ όλη την διάρκεια των εργασιών για το μετρό Θεσσαλονίκης και ένα μέρος αυτών θα διατηρηθεί και μετά τα έργα, προβλέπει η πρώτη μελέτη του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ) που ολοκληρώθηκε.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

Οι βασικές αλλαγές που γίνονται κατά τη διάρκεια των έργων στον οδικό άξονα Μοναστηρίου και Εγνατία, είναι:

– 1. Περιορισμός των λωρίδων κυκλοφορίας και πλάτους οδοστρώματος,

– 2. Απαγόρευση αριστερών στροφών,

– 3. Κατάργηση λεωφορειολωρίδας,

– 4. Κατάργηση κεντρικής νησίδας,

– 5. Μονοδρομήσεις και αλλαγές κατευθύνσεων σε κάθετες και σε μικρότερες οδούς,

– 6. Απαγορεύσεις στάσης και στάθμευσης,

– 7. Αλλαγές σε δρομολόγια αστικών συγκοινωνιών σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ και το ΣΑΣΘ.

Οι ρυθμίσεις βασίζονται στο νέο κυκλοφοριακό μοντέλο της πόλης που διαμορφώθηκε από τους μελετητές, το οποίο θεωρείται πολύτιμο εργαλείο για τη Θεσσαλονίκη και θα χρησιμοποιηθεί και κατά τη διάρκεια της κατασκευής της υποθαλάσσιας αρτηρίας και της εξωτερικής περιφερειακής οδού.

“Το μοντέλο αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στον ΟΡΘΕ να εξετάζει στο μέλλον, με τρόπο αντικειμενικό και επιστημονικά αδιάβλητο τη χρησιμότητα και τις επιπτώσεις κάθε προτεινόμενης κυκλοφοριακής ρύθμισης ή μεταφορικού έργου και πολιτικής”, υπογραμμίζει η πρόεδρος του ΟΡΘΕ κ. Σταυρούλα Μπαϊρακτάρη και προσθέτει ότι “είμαστε περήφανοι που κάναμε το μοντέλο, το οποίο θα αναπροσαρμόζεται, εάν υπάρχουν αλλαγές, ανά τρία χρόνια.

Ο ανάδοχος του μετρό ή της υποθαλάσσιας ή ενός άλλου μεγάλου έργου δεν έχει συμβατική υποχρέωση να συσχετιστεί με τις ρυθμίσεις ενός άλλου έργου που γίνεται στην πόλη. Αυτό θα το κάνουμε πλέον εμείς με τη βοήθεια του μοντέλου. Επίσης, όποια μέτρα κρίνοντα επιτυχή, για παράδειγμα κάποιες μονοδρομήσεις, θα τα διατηρούμε και μετά την ολοκλήρωση των έργων”.

Το κυκλοφοριακό μοντέλο της πόλης προέκυψε από την πρώτη μελέτη που εκπονήθηκε στο πλαίσιο συμφωνίας – πλαίσιο με τίτλο “Συσχετισμός μελετών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων κατά τη διάρκεια κατασκευής των μεγάλων έργων στη Θεσσαλονίκη”. Η συμφωνία περιλαμβάνει επιπλέον μελέτες, που ανατέθηκαν από τον ΟΡΘΕ στη σύμπραξη μελετητικών γραφείων Θ. Νάτσικας – Γ. Νέλλας – Α. Πρόιος, με προϋπολογισμό 174.669 ευρώ. Κατά την εκπόνηση της πρώτης μελέτης πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου με αυτόματα καταγραφικά μηχανήματα και παρατηρητές, που κάλυψαν όλο το αστικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Συγκεντρώθηκαν και αναλύθηκαν μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια και από άλλους φορείς στο αστικό συγκρότημα. Διαμορφώθηκε το κυκλοφοριακό μοντέλο της πόλης. Επαναξιολογήθηκαν οι ρυθμίσεις που προτάθηκαν από την ανάδοχο κοινοπραξία του έργου του μετρό και εφαρμόζονται κατά την ανάπτυξη των εργοταξίων του έργου.

ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΕΛΕΤΗΤΩΝ

Τα κυριότερα συμπεράσματα που προέκυψαν από τη μελέτη είναι ότι: – Οι μέχρι σήμερα ρυθμίσεις στην περιοχή των Δικαστηρίων και πλατείας Δημοκρατίας αξιολογούνται ως δικαιολογημένες και επιτυχείς. Υπενθυμίζεται ότι στις ρυθμίσεις αυτές εντάχθηκαν, εκτός των άλλων, η μονοδρόμηση της οδού Δωδεκανήσου, με κατεύθυνση πορείας προς την οδό Πολυτεχνείου από την πλατεία Δημοκρατίας μέχρι τη συμβολή της με την οδό Πολυτεχνείου και η μονοδρόμηση της οδού 26ης Οκτωβρίου από τον κόμβο Δικαστηρίων μέχρι την πλατεία Δημοκρατίας, με κατεύθυνση πορείας προς την πλατεία Δημοκρατίας.

– Οι ρυθμίσεις κατά μήκος της Εγνατίας έχουν, πράγματι, δημιουργήσει δυσμενείς κυκλοφοριακές συνθήκες, όμως δεν φαίνεται να υπάρχει εναλλακτική λύση κατά τη διάρκεια της κατασκευής, που θα είχε ευνοϊκότερα αποτελέσματα. Είναι, συνεπώς, απαραίτητο να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου η χρονική διάρκεια της κατασκευής του έργου να περιορισθεί στο ελάχιστο εφικτό. – Εντοπίζεται ότι η περίοδος της απογευματινής αιχμής (σε σύγκριση με την πρωινή) είναι η πλέον δυσμενής για την κυκλοφορία στην πόλη. Στο εξής οι κυκλοφοριακές μελέτες στην πόλη θα πρέπει να περιλαμβάνουν ειδική θεώρηση της απογευματινής περιόδου αιχμής.

– Ο ΟΡΘΕ θα προχωρήσει στη μελέτη της λειτουργίας της πόλης μετά την απομάκρυνση των εργοταξίων, με στόχο να διατηρηθούν (με τις απαραίτητες τροποποιήσεις) και μετά την ολοκλήρωση των έργων, όσες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εφαρμόστηκαν στο πλαίσιο της κατασκευής και αναμένεται να βελτιώσουν την κυκλοφοριακή λειτουργία του οδικού δικτύου γενικότερα. – Παράλληλα, και με στόχο να ενσωματωθούν τα μεγάλα έργα με τον καλύτερο τρόπο στη γενικότερη λειτουργία της πόλης, ο ΟΡΘΕ θα μελετήσει και τις σχετικές απαραίτητες ρυθμίσεις, παρεμβάσεις και συνοδευτικά έργα.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΣ ΦΟΡΤΟΣ

Οι μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου πραγματοποιήθηκαν σε τρεις γραμμές διήθησης στις εισόδους της πόλης από δυτικά και ανατολικά, καθώς και στην περιοχή του κέντρου, κατά τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2008. Ενδεικτικοί κυκλοφοριακοί φόρτοι είναι: Στην οδό Εγνατία διέρχονται το δρόμο κατά μέσο όρο 1.900 οχήματα την ώρα και στο 24ωρο περί τις 26.602 οχήματα. Στη λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας διέρχονται το δρόμο κατά μέσο όρο 2.474 οχήματα την ώρα και στο 24ωρο περί τις 39.865 οχήματα. Στη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου διέρχονται το δρόμο κατά μέσο όρο 2.311 οχήματα την ώρα και στο 24ωρο περί τις 58.669 οχήματα. Στη Μοναστηρίου διέρχονται το δρόμο κατά μέσο όρο 1.372 οχήματα την ώρα και στο 24ωρο περί τις 21.981 οχήματα.

ΕΠΑΝΕΝΑΡΞΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Εν τω μεταξύ με επιπλέον καθυστέρηση ενός μήνα συνεχίζονται οι εργασίες στα υπάρχοντα εργοτάξια του μετρό Θεσσαλονίκης. Στα έργα του σταθμού της Αγίας Σοφίας επιλύθηκε το τεχνικό ζήτημα που προέκυψε με την ανάδοχο εταιρεία ΑΕΓΕΚ, σχετικά με τις προδιαγραφές του σκυροδέματος, ενώ με την εξαγορά μεριδίου της ΑΕΓΕΚ που έγινε στα τέλη του προηγούμενου Ιούνη από εταιρεία συμφερόντων Γιάννη Μαρούλη φαίνεται ότι αντιμετωπίστηκαν τα οικονομικά της προβλήματα.

“Το τεχνικό πρόβλημα ξεπεράστηκε και προχωρούν κανονικά τα έργα. Άλλωστε και οι καταστηματάρχες της Μοναστηρίου σταμάτησαν τις κινητοποιήσεις που έκαναν κάθε Δευτέρα, βλέποντας να εργάζονται στο εργοτάξιο”, αναφέρει ο κ. Χάρης Τσιματζής, εκπρόσωπος της Αττικό Μετρό Α.Ε. Σύμφωνα με τον ίδιο, στήνονται νέα εργοτάξια ανατολικά, έχει ολοκληρωθεί η εργοταξιακή περίφραξη στο Παπάφειο και σε λίγες ημέρες θα εγκατασταθούν και τα γραφεία. Όσον αφορά την έναρξη εκσκαφών από τους μετροπόντικες, η οποία επρόκειτο να γίνει από την πλατεία Σιδηροδρομικού Σταθμού στα τέλη της περασμένης άνοιξης, μετατέθηκε για το ερχόμενο φθινόπωρο. Τα τμήματα των δύο μετροπόντικων είναι ακόμη ασυναρμολόγητα στο σταθμό και σκεπασμένα με μουσαμάδες. Η διαδικασίες συναρμολόγησης, που καθυστέρησε λόγω εντοπισμού αρχαιοτήτων και αρχαιολογικών εργασιών, πιθανόν να αρχίσει εντός του Αυγούστου.

ΕΜΠΛΟΚΗ ΣΤΗΝ ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. επιστρατεύτηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ προκειμένου να προχωρήσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες και να ξεμπλοκάρει το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης που μένει παγωμένο έπειτα από δύο αποφάσεις, του ΚΑΣ και του ΥΠΠΟ. Ως εταιρεία που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, η Εγνατία Οδός Α.Ε. θεωρείται ότι μπορεί να εκπροσωπήσει με τον καλύτερο τρόπο το δημόσιο και να παρακολουθήσει την εξέλιξη του έργου. Όπως έγραψε η “Μ” (φύλλο 1/6/2008) το ΚΑΣ έθεσε νέα δεδομένα στα χαρακτηριστικά κατασκευής της υποθαλάσσιας και ζήτησε η σήραγγα να γίνει σε μεγαλύτερο βάθος. Συγκεκριμένα το συμβούλιο αναφέρει πως η οροφή του τούνελ θα πρέπει να βρίσκεται 19 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας (από τα εννέα που προβλεπόταν), το βάθος της οποίας στο εν λόγω σημείο φτάνει τα έξι μέτρα (συνολικά δηλαδή 25 μέτρα και όχι 15 του αρχικού σχεδιασμού).

Προηγήθηκε απόφαση του υπουργού Πολιτισμού Μιχάλη Λιάπη, που δημοσίευσε η “Μ” στις 14/3/2008, σύμφωνα με την οποία ανακαλούνται προηγούμενες εγκρίσεις για κατεδαφίσεις κτιρίων στο λιμάνι, από τις οποίες διέρχεται η κεντρική οδική αρτηρία. Έτσι, πρέπει τώρα να εγκριθεί η διατήρηση των κτιρίων από το ΚΑΣ και να γίνει νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, βάσει του μεγαλύτερου βάθους που θέτει το Συμβούλιο, η οποία να επικυρωθεί με ΚΥΑ. Τη μελέτη θα κάνει η Εγνατία Οδός Α.Ε.

Το ζητούμενο στη συνέχεια θα είναι, εφόσον προχωρήσουν οι διαδικασίες, ποιο θα είναι το κόστος του έργου με τη νέα μέθοδο κατασκευής. Ενδεχομένως να είναι απαγορευτικό για τον ανάδοχο του έργου, που εκτίμησε με άλλα μέτρα την παραχώρηση των τριάντα ετών. “Είμαστε σε αναμονή των αποφάσεων του ΚΑΣ και της ολοκλήρωσης των μελετών για να προχωρήσουμε κάθε εργασία. Δεν μπορεί να δεσμευτούν μηχανήματα χωρίς να εργάζονται”, αναφέρει στέλεχος της αναδόχου εταιρείας “Θερμαϊκή Οδός”.

· Π. Ψωμιάδης: “Δεν θα δεχτούμε καθυστερήσεις”. Σε αναμονή για τη συνέχιση των έργων του μετρό στην πόλη, που εκτιμάται ότι θα αρχίσουν στα τέλη Ιουλίου, βρίσκεται η νομαρχία Θεσσαλονίκης. Ο νομάρχης, απαντώντας σε σχετικό αίτημα της αντιπολίτευσης, επανέλαβε στη χθεσινή συνεδρίαση του νομαρχιακού συμβουλίου ότι οι ιθύνοντες της εταιρείας δεσμεύτηκαν πως τα οικονομικά προβλήματα που ανέκυψαν ξεπεράστηκαν και ότι οι εργασίες θα συνεχιστούν στα τέλη Ιουλίου. “Αν δεν γίνει αυτό, τότε εμείς πρώτοι θα αντιδράσουμε και θα βγούμε μπροστά”, διαμήνυσε ο νομάρχης Θεσσαλονίκης, ο οποίος συναντήθηκε ήδη με τους καταστηματάρχες της περιοχής όπου εκτελούνται τα έργα, προκειμένου να τους καθησυχάσει.

Advertisements
 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s